torsdag 3 oktober 2013

Planlös planering

Som gammal friidrottare betyder den här tiden på året att det återigen är dags att ta tag i en ny säsong, börja om och sikta framåt mot nya stordåd. Kavla upp ärmarna, grisa ner sig med massor av tung träning och bli ännu snabbare, starkare och kasta längre.
Vid just denna tid på året har jag många gånger knappt kunnat sitta still av iver  inför att dra igång igen. Suttit med nya mål, ny planering, ny träningsdagbok och ny entusiasm - idag känner jag lite det samma, förutom att jag för första gången på länge inte har lagt planen och inte heller riktigt vet hur jag skall lägga den.
För några veckor sedan var jag helt övertygad om att jag snabbt skulle upp i sadeln igen, tillbaka till träningslokalerna. För några dagar sedan undrade jag hur skall jag över huvudtaget någonsin kunna, hinna och orka ta mig tillbaka?
Idag sitter jag inte ett dugg klokare men med en stor portion entusiasm och vilja... på något sätt skall jag tillbaka. Tillbaka till vad vet jag inte än men tillbaka till en aktiv livsstil, välmående och stark kropp, det är en början i alla fall.
Listan "Våga drömma och våga uppnå" som växte fram i min anteckningsbok under graviditetsmånaderna ger mig i dagsläget en rejäl dos ångest så den kommer jag att fortsätta att hålla för mig själv men ändå ha i bakhuvudet och kika på varje dag för att motivera mig själv, peppa mig själv eller bara ge mig själv en rejäl spark i röven. Får se om jag någonin kommer att dela den med någon eller om jag kommer att få smygskämmas i det tysta!?
Steg ett är i alla fall att komma loss och ta tag i degklumpen till kropp, göra något åt den och på något vis komma igång så smått med något som kan kallas träning. Vad är ju som sagt lika snårigt att veta, och det finns lika många åsikter om, som vad det  gäller träning som gravid. Men även här tänker jag lyssna på både min kropp och på de "experter" till träningsmorsor som finns i min närhet...  Har du några tips och/eller erfarenheter så får du mer än gärna delge mig! 
Gravidkilona har runnit av mig, gick ner de 15 kg som jag gick upp ganska snabbt, men kan konstatera att de kilona som nu sitter på kroppen är något mindre muskulösa än tidigare. Men men...
Jag börjar starkt med att fösöka motstå fika- och gosakssuget som jag alltid får när jag är hemma, många och långa barnvagnspromenader och en stor portion av kniiiip övningar - siktar på att vara i slag för att trappa upp träningen lite i alla fall när jag och familjen åker med Tyngdlyftningslandslaget på läger i december.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar